среда, 7. новембар 2018.

ŽELJKO DJUROVIĆ - Slikar magičnih svetova



Željko Djurović je slikar fantastike, kreator magičnih svetova i čarobnjak čija su platna natopljena alhemijom njegove duše. Inspirisan ženom, njenom lepotom, čulnošću i erotikom, ali i plavetnilom i tajnama mora, koje mu geografski i emotivno pripada, on vešto prkosi sumornoj realnosti savremenog sveta. Njegova umetnost, prepuna boja i čudnovatih motiva, zavodi, inpiriše i budi maštu posmatrača, brišući granicu izmedju stvarnosti i fantazije. 


Na Vašim slikama dominiraju figure žena, pa je izvesno da su Vam one glavna inspiracija. Ko su žene koje slikate, kakvom ambijentu pripadaju i koju poruku šalju?

Ja sam Mediteranac po čulnosti, erotizmu, estetizmu, ali i svim drugim elementima. Nekako mi je normalno da su  žena, žensko telo, voda, sunce i kamen, utisnuti  u moj genetski kod. Žena koju tražim je ključni element oko koga se sve vrti. Ona stoji na izvoru i utočištu života, erotična i poželjna, plodna, rasplamsana od vatre iskušenja ili smirena talasanjem mora. Tu toplinu Mediterana, ujedinjenu sa lepotom i toplinom žene, pokušavam da prenesem i posmatraču. Suprotno današnjim tendencijama u umetnosti, želim da vizuelnom senzacijom pobedim verbalnu igru.


U estetskom, ali i simboličkom smislu, Vaša umetnost je zavodljiva, eterična, isprepletana elementima vode i vatre, ali i drugim kontrastima... Gde su granice realnog i onostranog ?

Nema ih. Te granice su nestale u mom svetu.
.
Erotika i čulnost su takodje naglašene karakteristike vašeg slikarstva. Da li je to izraz lične ili univerzalne potrage za ljubavlju, toplinom, senzualnošću, strašću...?

Erotiku i čulnost žena, prikazanu na mojim slikama, doživljavam poprilično stvarno, skoro fizički. U celom mom stvaralaštvu je dominantna telesna nadraženost, u njemu sija požudni eros zdrave ljubavi, daleko od prljavštine i trulosti savremenog sveta. Od potrage za ljubavlju i potrage za umetnošću, napravio sam misiju i trudim se da istrajem u tome, vodjen istom strašću koju sam imao kada sam počinjao da ulazim u svet umetnosti. 


Raskošan i intenzivan kolorit dominira Vašim platnima i doprinosi magiji. Čini se da Vas boje inspirišu podjednako, koliko i motivi na Vašim slikama?

Bojom sam fasciniran od početka i verujem da je ona glavni pokretač pri doživljaju slike. Kolor koji ne pripada realnom svetu, doprinosi da motiv postane čudnovat, izmešten iz realnosti i smešten u drugu dimenziju, sanjanu. Ti neočekivani sudari boja i način slikanja, koji sam razvijao, čine da slika deluje fluorescentno. Dok slikam, želim da posmatrač dobije želju da zakorači u sliku i da se kreće predelima mojih snova. Teme, odnosno motivi kojima se bavim, nisu traženi. Oni su mi dati.


Pored ulja na platnu, bavite se i crtežom i grafikom. Da li bi se moglo reći da je crtež osnova Vašeg slikarstva i koja od pomenutih tehnika Vam je najbliža?

Boja je erotski element slike, suprotno muževnom crtežu, koji ponekad ima nešto demonsko i surovo. Crtež je moje utočiste i moja tvrdjava. Dosledni sam borac za dostojanstvo crteža, kao samostalne, umetničke discipline.Volim tuš i pero. Rezanje papira perom i slivanje tuša u tu razderotinu, asocira me na oplodnju i ljubavni čin. Čini mi se da sam u crtežu postigao sve ono čemu sam težio i u slici, naravno poštujući jezik crteža. Sa grafikom sam imao dosta uspeha  i donela mi je dosta lepih susreta i iskustva, pogotovu radeći ex libris.


Član ste medjunarodne umetničke grupe Libellule, zahvaljujući čemu ste aktivno prisutni i na evropskoj umetničkoj sceni. Kakva iskustva nosite sa inostranih izložbi i kako strana publika reaguje na Vaše stvaralaštvo?

Već deset godina sam član medjunarodne umetničke grupe LIBELLULE, koju je osnovao francuski slikar Lukas Kandl. Često izlažemo po evropskim gradovima. Uvek krećemo od Pariza, sa salona Comparaisons, koji se održava u Grand Palais-u. Grupa neguje sliku, fantastično i vizionarsko slikarstvo, a naše radove je za ovih deset godina, videlo preko pola miliona posetilaca. To je zvaničan podatak, jer se izložbe održavaju u renomiranim galerijama i muzejima. Reakcije publike su veoma pozitivne. Boja je element koji ih posebno fascinira i na koji izuzetno dobro reaguju.


Deo ste umetničkog koncept – projekta „Fantastičnih šest“, koji pored Vas okuplja još pet reprezentativnih umetnika.  Kako je došlo do te sinergije, ko je bio idejni tvorac i da li ćete nastaviti sa zajedničkim izložbama po Srbiji?.

Projekat je osmislila istoričar umetnosti Maja Živanović. Odabrano je šest slikara, a pored mene, tu su Vladimir Dunjić, Sergej Aparin, Zoran Velimanović, Željko Tonšić i Milan Tucović. Mi smo slikari koji se poznaju i poštuju, ali nikada nismo zajedno izlagali. Očigledno je bila potrebna ženska energija da sve to osmisli i realizuje ceo projekat. Na samom otvaranju izložbe u Kući legata u Beogradu, bilo je 2000 posetilaca, a za dvadeset dana, izložbu je videlo preko 6000 ljudi. Nakon Beograda, postavka je prikazana u Kragujevcu i Užicu, a s obzirom na interesovanje, izlaganje ćemo verovatno nastaviti, kako u Srbiji, tako i u inostranstvu. Publika voli dobru sliku, glad za njom će uvek postojati i ona kao nosilac vizuelnih senzacija ne može da nestane. 


Vaše slike se nalaze u privatnim kolekcijama širom sveta, ali su, izmedju ostalog, i deo stalnih postavki Narodnog muzeja u Beogradu, kao i Internacionalonog muzeja za fantastičnu umetnost u Švajcarckoj. U kojoj meri su ovakve reference podsticajne za umetnika?

Muzej za fantastičnu umetnost Gruyeres u Švajcarskoj, otkupio je nekoliko mojih slika, nakon samostalne izložbe koju sam tamo imao. Sada su u stalnoj postavci, izložene pored najvećih imena svetskog slikarstva fantastike. U širem smislu, slobodno mogu da kažem da se moje slike nalaze na svim kontinentima. Takve stvari su veoma podsticajne, ispunjavaju me zadovoljstvom i guraju napred. Važno je da nas uspeh ne uspava. Ne treba se osvrtati, već samo ići napred. Na kamen koji se kotrlja, ne hvata se mahovina.


Spadate u kategoriju veoma produktivnih slikara, ali upkos tome, niste upali u „zamku“ jednoličnosti i „već vidjenog“. Koliko je za umetnika važno da se menja, napreduje i istražuje, a da opet ne ode previše daleko od svog prepoznatljivog stila?

Jednom je jedan od mojih profesora rekao: ,,Deco, nije važno ni da li ste dobri, bitno je da ste prepoznatljivi“. Ali, to je samo jedan deo priče. Za slikara je neophodno da poseduje sve elemente, kako bi opstao na likovnoj sceni. Ostati samo u domenu svoje poetike i rukopisa, nije dovoljno. Važan je konstantan rad, istraživanje, večita sumnja u ono što radite, želja ka napredovanju i menjanju... Zlatni kavez je smrt za umetnika.


Umetnost, sama po sebi, najčešće ne zahteva definiciju, ali kako bi Vi okarakaterisali sebe kao umetnika i predstavili svoje stvaralaštvo nekome ko se prvi put susreće sa Vašim opusom? Koja je poruka Vaše umetnosti?

Ja izbegavam reč umetnik. Ranije, da bi se za nekog stvaraoca reklo da je umetnik, trebale su da prodju decenije dokazivanja i stvaranja, dok se danas za mladog čoveka, koji je tek završio studije, odmah kaže da je umetnik. Sve je urušeno i sve može da prodje pod pojmom umetnosti. Ja to ne prihvatam. Izgubilo se ono što se nalazi iznad racionalnog tumačenja dela, a to je ono što se oseća, što fascinira posmatrača, što se nikakvim objašnjenjem ne može dokučiti. Želim da pravim slike koje posmatrača uvlače u nove svetove, pružajući mu vizuelnu senzaciju i lepotu, jer verujem u dobrotu, emociju i ljubav. Uveo sam magiju u svet boja, misticizam i duhovnost u kolorističko, pri čemu su druge vrednosti ostale netaknute, jer sliku koncipiram na akademskom mehanizmu.


Da li su u planu nove izložbe u zemlji ili inostranstvu i kada će beogradska publika biti ponovo u prilici da uživa u Vašoj zavodljivoj umetnosti fantastike?

Planova ima. Prva izložba me očekuje već početkom novembra (10.11.2018.), u Modernoj galeriji u Valjevu. Čast mi je i veliko zadovoljstvo što ću izlagati u galeriji koju je osnovao naš, ali i svetski slikar Ljuba Popović. Biće to izbor mojih crteža i slika nastalih u proteklih dvadeset godina. Pored toga, očekuju me i medjunarodni grupni nastupi, jer već imam dogovorenih desetak izložbi po Evropi. Što se tiče samostalne izložbe u Beogradu, ona će se dogoditi kada napravim novu seriju radova, a to kod mene ne ide baš brzo...

 
BIOGRAFIJA

Željko Djurović je jedan od najuticajnih slikara fantastike na ovim prostorima. Rodjen je  1956. godine u Danilovgradu, a živi i stvara u Zemunu. Studije slikarstva, a potom i postdiplomske studije, završio je na FPU u Beogradu. Član je ULUS-a i Ex-libris društva Beograd, kao i internacionalne grupe umetnika LIBELLULE, Francuska. Zaposlen je kao redovni profesor na FILUM-u u Kragujevcu, gde predaje crtanje i slikanje. Iza njega su 42 samostalne izložbe u zemlji i inostranstvu. Izlagao je u Medjunarodnom centru za fantastičnu umetnost, zamak Gruyeres, salonu Comparaison, Grand Palais u Parizu, Muzeju fantastične umetnosti u Beču, a učestvovao je i na Prvoj svetskoj izložbi fantastične umetnosti  Du Fantastique au Visionnaire u Veneciji. Za svoj likovni rad, dobio je 12 nagrada, a medju najznačajnijima su nagrada fondacije ''M.C. Echer“ za ex libris i nagrada za slikarstvo Zadužbine Momo Kapor. Njegova dela se nalaze u brojnim muzejima u zemlji i inostranstvu, kao i u privatnim kolekcijama širom sveta.

Monografije o autoru:

Željko Đurović, CRTEŽI-GRAFIKE-EX LIBRIS. Autori: Dejan Đorić, Vesna Todorović, Zvonimir Osrečki, 2014; Izdavač Vizuelno, Beograd

Željko Đurović, SLIKE. Autori: Ratko Božovićredovni profesor ,FILUM  Kragujevac

Zvanični sajt Željka Djurovića: www.zeljkodjurovic.com


*Tekst je objavljen u ONA Magazinu
Copyrights: Bratislav Mihailović
Photo credits: Željko Djurović
Željko Djurović: www.zeljkodjurovic.com  

ONA Magazin


Нема коментара:

Постави коментар