Bil Kaningam |
No, ipak, ne može se svako naći na Bilovim
fotografijama. Iako se u toku svog radnog dana susretne sa hiljadama užurbanih
prolaznika, njegovom oku i specifično istančanom ukusu, pažnju privlače samo
oni koji su kreativni i autentični u svom modnom izrazu. On ne fotografiše
slavne, bar ne po svaku cenu. Više ga interesuju obični prolaznici, oni modno
osvešćeni, koji se ne boje da kroz oblačenje izraze najbolji deo sebe. Lica mu
takodje nisu previše važna. On slika garderobu, ali i ličnost koja iza te garderobe
stoji. Čak i na modnim revijima na kojima je stalni posetilac, Bil je više
fokusiran na garderobu koju nose ljudi u publici, nego na modele koji šetaju
pistom. Reviju smatra uspešnom, samo ukoliko se prikazani modeli kasnije pojave
na ulici, jer to je jedino mesto na kome moda zaista postoji i živi svoj život
na pravi način. Ipak, ljudi iz sveta mode ga jako cene i veruju njegovim procenama.
Sa nekima od njih je jako dobar prijatelj, dok je većinu bar jednom ovekovečio
na svojim fotografijama. Jedna od takvih je i urednica američkog magazina
„Vogue“, čuvena Ana Vintur, koja je čak izjavila da se većina ljudi iz modnog
sveta oblači upravo zbog Bila, a u tu grupu je uključila i sebe. „Ukoliko vas
Bil nije fotografisao ili obratio pažnju na Vas, Vi ste praktično mrtvi“! –
šarmantno je zaključila Vinturova.
Dokumnetarni film o Bilu Kaningamu "Bill Cunningham New York" |
Životna priča ovog (ne)običnog čoveka, započela je u Bostonu, krajem ’20-ih
godina prošlog veka. Već kao dete je izrazio zainteresovanost za fotografiju i
modu, pre svega žensku, pri čemu su mu šeširi bili posebna pasija. U jednom ski
centru u koji je odlazio sa roditeljima, iz hobija je počeo da fotografiše lepo
obučene žene, da bi kasnije, za sitan honorar, nešto slično nastavio da radi i na
lokalnim zabavama. Ipak, na insistiranje roditelja, koji nisu odobravali
njegovu zanesenost modom, odustao je od svog hobija i upisao Univerzitet
Harvard. Medjutim, već nakon prvog semestra, odlučio je da napusti fakultet i
preselio se u Njujork, gde je počeo da radi u marketniškoj firmi svog ujaka.
No, ljubav prema modi je bila neuporediva jača, pa je ubrzo počeo da se bavi
izradom šešira. Iako mu je posao dobro krenuo, u potencijalno ozbiljnijim
uspesima, prekinuo ga je rat i odlazak u vojsku. Po završetku ratnih dešavanja,
vratio se u Njujork i prvi put počeo da se bavi modnim novinarstvom, kroz
saradnju sa časopisima „Women’s Wear
Daily“ i „Chicago Tribune“, koji je imao svoj office i u Njujorku. Upravo na
tom mestu, Bilu se rodila ideja o praćenju ulične mode kroz fotografiju. Sa svojim
malim Olympus aparatom, plaćenim samo 35$, slikao je sa puno žara, sve što bi
mu u modnom smislu bilo interesantno i svakako, lepo. Naime, lepota u svom
osnovnom značenju, bila je ono što ga inspiriše i što je želeo da podeli sa
ljudima kojima se obraća. Ujedno, praćenje ulične mode ga je i značajno
izdvajalo od drugih modnih fotografa, koji su uglavnom bili fokusirani na
studijsku fotografiju ili pak slikanje slavnih ličnosti na premijerama i drugim
važnim manifestacijama.
Greta Garbo zabeležena objektivom Bila Kaningama |
Trenutak od najveće važnosti za njegovu karijeru, dogodio se kada je prilikom uobičajene gradske potrage za ljudima od stila, ugledao stariju gospodju, čiji mu je perfektno skrojen kaput, skrenuo posebnu pažnju. U svojoj nameri da je fotografiše, primetio je da se ljudi na ulici okreću za njom, ali on nije bio previše zainteresovan za to – naime, interesovao ga je samo kaput. Kasnije se ispostavilo da je „starija gospodja“ bila legendarna glumica Greta Garbo! Upravo taj, slučajno napravljeni snimak, otvorio je Bilu Kaningamu vrata "New York Times-a" i pomogao mu da svoj hobi pretvori u ozbiljnu profesiju.
Kolumna Bila Kaningama u "New York Times-u" |
U prilog tome ide i činjenica, da nasuprot glamuroznom modnom svetu koji
prati i čiji deo svakako jeste, Bil živi veoma skromno u malom stanu, okružen
hiljadama negativa i modnih fotografija koje je napravio. Mnoge od njih nikada
nisu ugledale svetlost dana, ali one koje jesu, nesumnjivo predstavljaju
svedočanstvo o uzbudljivoj modnoj sceni Njujorka, kao i o samom gradu. Neopterećen
materijalnim blagodetima, Bil Kaningam ne traži ništa više od osećaja slobode,
koji će mu u svakom trenutku pružiti mogućnost da uživa u modi i svojim
aparatom trajno zabeleži lepotu koja ga okružuje.
*Tekst je objavljen u srpskom izdanju GRAZIA Magazina.
Copyright: Bratislav Mihailović
Photo credit: NYTimes.com
Bill Cunningham On the street http://www.nytimes.com/video/on-the-street
Нема коментара:
Постави коментар