среда, 1. јун 2016.

BESMRTNA MERILIN


Bila je žena na kojoj ni Bog ni djavo nisu štedeli. Njena magična harizma i božanski seksepil, doveli su je na sam vrh holivudskog Olimpa, a brojni demoni koji su je opsedali, učinili su sve da je odatle sruše. No, iako je prerano napustila ovaj svet, postala je mit koji ni danas, 50 godina nakon njene smrti, ne prestaje da intrigira milione ljudi širom planete. Bila je i ostala kultna platinasta plavuša, neprikosnoveni seks simbol i personifikacija holivudskog glamura. Najvoljenija i najnesrećnija. Od fatalnih najfatalnija. Svevremenska Merilin Monro. 

Merilin Monro
Koja je zapravo tajna fenomena ove, nesumnjivo posebne žene, čiji je mit izgradjen na zavodljivom pogledu, maznom glasu i zanosnim oblinama od kojih zastaje dah? Da li su bile presudne njene filmske uloge, inovativan dar za poziranje ili pak iskonski seksepil, spakovan u izazovne haljine, koje niko nije umeo da nosi kao ona. Njena legendarna izjava, da u krevet ide „obučena“ u samo nekoliko kapi parfema „Chanel 5“, preko noći je napravila od Merilin seks boginju. Takvom imidžu je doprinela i nezaboravna scena iz filma „Sedam godina vernosti“, u kojoj se vazduh iz podzemne železnice vešto poigravao njenom belom haljinom, budeći grešne misli i kod onih najkonzervativnijih. Ipak, svoj seksi imidž je definitivno zapečatila „bezobrazno“ uskom haljinom sa kristalima, koju je nosila na rodjendanu Predsednika Kenedija, na kome mu je svojom zanosnom interpretacijom poželela „Srećan rodjendan“. Zbog jakog scenskog svetla, u televizijskom prenosu je izgledalo da je telo Monroove prekriveno samo kristalima, što je kasnije izavalo kontroverze i ubedjenje da je slavna glumica bila „gola“. Ovo su samo neke od prepoznatljivih asocijacija na ženu koja je u svet slavnih zakoračila davne 1946. godine i po svemu sudeći, tu će ostati zauvek. Izvesno je da niko pre, a ni posle nje nije uspeo u toj meri da privuče, ali i zadrži pažnju, kako publike, tako i medija. Fascinantna je činjenica da za Merilin znaju apsolutno svi. Počev od njenih savremenika, pa do generacija rodjenih nekoliko decenija posle njene smrti. Kult njene lepote i zapanjujućeg sekespila, prevazilaze sve trendove i nameću svoja pravila. Njene fotografije i snimci nastali pre više od pola veka, i danas izgledaju podjednako zanosno, atraktivno i što je posebno interesantno – moderno! Jednostavno, Merilin ne prati modu, već moda prati nju. Ona je neraskidivi deo pop kulture i u tom smislu izuzetno moćna, prepoznatljiva, inspirativna i besmrtna.


Ipak, u danima njene najveće, ovozemaljske slave, nije bilo previše onih koji su verovali u njenu posebnost, talenat, a na kraju i uticaj koji je imala na filmsku industriju. Naprotiv. U većini su bili oni koji su je smatrali površnom i potrošnom seksi lutkicom, sa ograničenim glumačkim sposobnostima i ne baš dugim rokom trajanja. Štaviše, nekima ni njen izgled nije bio naročito interesantan. Prilično ravnodušni njenom pojavom, vlasnici moćnog „20th Century Fox-a“, prepustili su je drugom studiju i to vrlo brzo nakon potpisivanja prvog ugovora. Objašnjenje je bilo u najmanju ruku bizarno. Tvrdili su da nije dovoljno fotogenična i da jednostavno ne zrači!? Moralo je da prodje nekoliko godina i manje-više beznačajnih uloga, dok ih Merilin nije ubedila u suprotno. Ipak, za razliku od studijiskih mogula i strogih, a vrlo često i pretencioznih filmskih kritičara, Monroovu je publika širom sveta obožavala. Bez obzira da li se pojavljivala na glamuroznim dogadjajima ili je išla na prvu liniju fronta da „podiže moral“ američkim vojnicima, tokom korejskog rata, Merilin je izazivala ovacije, praćene konstantnom pažnjom medija. To je imalo pozitivan uticaj na njen večiti nedostatak samopouzdanja, ali je u isto vreme umelo i da je iscrpi, dovodeći je u stanje melanholije i depresije, kojoj je oduvek bila sklona. 

Prema navodima iz knjige „Moja priča“, jedinoj (ne)zvaničnoj autobiografiji slavne glumice, Merilin je bila žena dubokog, ali krhkog emotivnog sklopa, čija je potreba za ljubavlju i iskrenim pripadanjem, bila daleko iznad slave i opijajućeg seksepila iza koga se krila. Naravno, to i ne bi trebalo da čudi, ukoliko se uzme u obzir činjenica da je odrastala u sirotištima i hraniteljskim domovima, u kojima je često bila fizički, pa i seksualno zlostavljana. Bez porodice, pravih prijatelja i čvrstog oslonca, bila je večiti usamljenik u gomili. Slava joj je, zapravo bila samo kompenzacija za hroničan nedostatak ljubavi i pažnje, koji je pratio kao senka. Čak i laskavi status seks simbola, nije mogao u potpunosti da je ispuni. Bila je svesna svoje seksualnosti, a pažnja koju je, u tom smislu dobijala, svakako je hranila njenu sujetu, ali ne i dušu. Imala je potrebu da je shvate ozbiljno i da dokaže da seksepil nije sve što ima da ponudi. Želela je bolje uloge. Htela je da napreduje, da se obrazuje i usavršava. Ipak, holivudski studiji nisu ni malo blagonaklono gledali na njenu „iznenadnu“ intelektualnu spoznaju. Uporno su je vraćali u kalup glupavih, seksi lutkica, smatrajući takve uloge njenim najvećim, a za njih najisplativijim dometom. Njihov potcenjivački odnos, uvodio je Monroovu u sve dublji kovitlac želja, potreba i mogućnosti. U nedostatku adekvatne podrške, ali i svoje porodice koju je bezuspešno pokušavala da oformi, prepuštala se očaju i autodestrukciji. Depresije, lekovi i usamljenost, činili su je neodgovornom i teškom za saradnju. Bila je na lošem glasu, kao neprofesionalna i kapriciozna. A zapravo, bila je samo neshvaćena i neprilagodjena svetu i okolnostima u kojima je živela. Možda je zato i volela da kaže: „Holivud je jedino mesto na svetu, na kome se plaća 10.000 dolara za poljubac, a 10 centi za dušu“!


Posmatrajući sa distance, potpuno je apsurdno da je žena čiji je zaštitni znak bio blistavi osmeh, imala dušu prepunu tuge. Njena vanvremenska lepota i seksepil na kome bi joj i danas pozavidele sve pripadnice ženskog pola starije od 20 godina, očigledno nisu bili dovoljni da joj pomognu u pronalaženju lične sreće. Ali ipak, možda joj je upravo turbulentan i kratak život omogućio status besmrtnosti i u izvesnom smislu zadovoljio njenu želju da bude ozbiljno shvaćena i zasigurno voljena. O njenom životu se i danas snimaju filmovi, pišu fenomenološke studije i knjige, organizuju okrugli stolovi i jubileji. Za mnoge, čija se godina rodjenja ni pribiližno ne poklapa sa njenom godinom smrti, ona je i dalje autentičan uzor i inspiracija. Oni hrabro kopiraju, njenu frizuru, imidž, način govora i seksepil, iako su savšeno svesni da su neke od pomenutih kategorija, apsolutne nedostižne. Neke od najvećih zvezde današnjice, na čelu sa Madonom, takodje nisu uspele da odole ikonografiji legendarne MM, ne skrivajući pritom, iskreno poštovanje i divljenje. Čak je i slavni Vorhol, svojevremeno uradio njene portrete, koji su bili i ostali jedno od najprepoznatljivijih dela iz njegovog bogatog opusa.

Ipak, u profesionalnom smislu, za Merilin bi verovatno najveće zadovoljstvo bilo priznanje ili bar adekvatna pažnja, upućena od ljudi iz sveta filma. Na radost njenih brojnih poštovalaca, to se upravo i dogodilo 2012. godine na Kanskom festivalu. Verifikujući talenat i jedinstvenu pojavu, slavne MM, čelnici festivala u Kanu su odlučili da svoj promotivni plakat za pomenutu godinu, ukrase upravo njenim lik. Ovim gestom, oni se priključuju godini jubileja, u kojoj je obeleženo 50 godina od smrti slavne glumice, ali u isto vreme i potvrdjuju njen značajan doprinos svetskoj kinematografiji.

Zauvek će ostati nedoumica, kako bi Merilin Monro izgledala danas, da je uspela da preživi teške godine i pobedi svoje demone. Da li bi i tada bila podjednako slavljena i obožavana, kao što je to sada slučaj ili bi bila samo bleda senka nekadašnjeg seks simbola, koji tiho proživljava svoje staračke dane? Ono što je izvesno, jeste da je život Merilin Monro ostavio dubok trag i da nema sumnje da bi i ona živela daleko spokojnije da je znala da je odabrana za besmrtnost. Ali kao što je i sama jednom prilikom rekla: „Bila sam previše zauzeta svojim očajem. Vreme je da se ponovo rodim. Ali ovoga puta će biti bolje nego prvi put!“

Merilin Monro 1926 - 1962

Merilin Monro TRIVIA

Jedan od omiljenih dizajnera slavne MM, bio je Emilio Pući, čije haljine su prepoznatljive po intenzivnom koloritu, ali i geometrijiskim printovima. S obzirom da je veoma volela boje, glumica je u svojoj kolekciji imala nekoliko njegovih modela. Čak je i zelena haljina u kojoj je Merilin sahranjena, bila sa potpisom modne kuće "Pucci".
Legendarna haljina i scena iz filma "Sedam godina vernosti"

Ipak, prepoznatljivom imidžu Monroove, najviše je doprineo Vilijam Travila. Ovaj američki dizajner, kreirao je većinu haljina koje je Merilin nosila u svojim filmovima, ali i na brojnim glamuroznim dogadjajima. Njegov potpis nosi i čuvena bela haljinu iz filma „Sedam godina vernsoti“, koja je 2011. godine prodata na aukciji za neverovatnih 4.600.000 $! 
 
Pored namenski radjenih dizajnerskih komada, Merilin je kupovala garderobu i u poznatim holivudskim buticima, kao i trendi radnjama, poput „Saks Fifth Avenue“, „Bloomingdales“, „Jax“ i drugim...

Merilin je volela da nosi garderobu koja ističe njene obline, smatrajući da ženstvenost i lepotu ne treba skrivati. Volela je modele u kojima se oseća glamurozno i seksi, bez obzira da li je reč o haljinama ili atraktivnim kostimima. No, uprkos tome, takodje joj nije bio stran ni takozvani „casual chic“, u vidu cigaret pantalona i bluza sa visokim okovratnikom. U kategoriju njenih decentnijih izdanja, ubraja se i čuvena, mala crna haljina sa Chanel potpisom, kojoj ni Merilin, kao ni mnoge pre, a ni posle nje, nije odolela. Ipak, i u tako „smernim“ izdanjima, Monroova ni jednog trentuka nije uspevala da sakrije svoj raskošni seksepil... Posebno je bila opčinjena visokim štiklama, tvrdeći da žene duguju veliku zahvalnost onome koji je izmislio taj „ukras“ za žensku nogu. Od svog zanosnog hoda, napravila je umetnost i ostavljala bez daha ne samo muškarce, već i žene.

Nakit, posebno dijamanti, bili su njena pasija. Volela je atraktivne ogrilice, narukvice i mindjuše. Sa zadovljstvom je nosila glamurozne komade dijamtskog nakita i uživala u njihovom sjaju. No, nasuprot očekivanjima, skoro ništa od toga nije bilo u njenom privatnom vlasništvu. Štaviše, osim skupocenog prstena i biserne ogrlice, koju je dobila od DiMadja, većina njenog nakita, bila je „lažna“. Samo za važne dogadjaje, koji su podrazumevali veliki publicitet ili pojavljivanja na crvenom tepihu, Merilin je iznajmljivala basnoslovno skupe komade od najpoznatijih juvelirskih kuća.
 
Merilin i Alan "Vajti" Snajder
Za prepoznatljiv izgled Merilin Monro, bio je zaslužan holivudski šminker Alan “Vajti” Snajder, koji je glumicu šminkao od njenog prvog probnog snimanja u “20th Century Fox-u”, pa sve do poslednjeg ispraćaja… Zahvaljujući njemu, Merilin je promovisala autentičan način šminkanja, ali i otkrila kvalitetne proizvode, kozmetičke kuće “Erno Laszlo”, od kojih su neki pravljeni specijalno za nju. Takodje je koristila kozmetiku i šminku “Elizabeth Arden”, “Shu Uemura”, “Yardley”, ali i “Nivea” proizvode, kao i običan vazelin.

Jedini parfem koji se ikonografski vezuje za neku slavnu osobu, svakako je Chanel 5, čijoj je globalnoj popularnosti doprinela, upravo Merilin. Od trenutka kada je u jednom intervjuu 1954. godine, izjavila da u krevet ide sa samo pet kapljica Chanel-a 5 na svom telu, stvorena je neraskidiva veza izmedju Merilin i ovog parfema. Chanel 5, kao i Merilin Monro, danas imaju kultni status.


MM INFO – Svi njeni muškarci:

Privatni život Merilin Monro je bio prilično buran. Udavala se tri puta, ali je pored toga imala i veliki broj ljubavnih veza… 

- Džejms Doerti (dečko iz komšiluka i prvi muž, za koga se udala kad je imala 16, a on 21 godinu)
- Džo DiMadjo ( poznati igrač bejzbola, drugi muž)
- Artur Miler (čuveni američki pisac, treći muž)

Spisak njenih ljubavnika je daleko interesantniji:

- Džoni Hajd (prijatelj i filmski agent koji je značajno uticao na njenu karijeru. Merilin je tvrdila  da je njihov odnos bio isljučivo platonski)
- Marlon Brando (aferu je potvrdio i legendarni glumac u svojoj autobiografiji, uz napomenu da su on i Merilin pre svega bili dobri prijatelji)
- Iv Montan ( francuski glumac i pevač, partner iz filma “Let’s make love”)
- Toni Kertis (glumac, partner iz filma “Neki to vole vruće”)
- Frenk Sinatra (legendarni glumac i pevač, afera nikada nije zvanično potvrdjena)
- Elvis Prisli (ljubav za jednu noć. Merilin je bila 9 godina starija od njega)
- Džon Kenedi (predsednik Amerike)
- Robert Kenedi (političar i rodjeni brat Džona Kenedija)
- Nataša Lidis (profesorka glume, prijateljica i biseksualka za koju se spekulisalo da je u emotivnoj vezi sa Merilin)…



*Tekst je objavljen u magazinu GRAZIA
Copyrights: Bratislav Mihailović
Photo credits: MarilynMonroe.com
Marilyn Monroe website – http://marilynmonroe.com/


GRAZIA


Нема коментара:

Постави коментар