Damjan Popovac je dizajner nakita i umetničkih
predmeta. Ono što ga izdvaja i čini jedinstvenim, jesu brojanice koje izradjuje
od plemenitih metala i dijamanata, a sve to pod etiketom svog brand-a „Be
Unique“ (Budi jedinstven). Kvalitet i autentičnost ovog srpskog umetnika koji živi
i stvara u Dizeldorfu, prepoznali su mnogi, kako poštovaoci vere i tradicije,
tako i poznavaoci nakita i zaljubljenici u lepo. Damjan Popovac svoje unikatne
brojanice promoviše na prestižnim sajmovima nakita širom sveta. Bio je prisutan
u Cirihu, Rigi, Njujorku, pa čak i pariskom Luvru. Redovan je i na sajmovima
zlatarstva u Srbiji, gde njegova kolekcija nakita uvek izaziva posebnu pažnju.
Damjan Popovac
dolazi iz Kraljeva, ali ga je ljubav prema nakitu i želja za sopstvenom
kreacijom odvela u svet. U Firenci je završio zlatarsku školu
“Alchimia”, gde je uz pomoć
odličnih učitelja i savremene opreme, otkrivao tajne zanata i dobio priliku da
na različite načine izrazi svoju kreativnost. Profesionalnu edukaciju je nastavio
u Njujorku, na institutu “Gia”, jednom od najpriznatijih edukativnih centara za
procenu dragog kamenja i dijamanata. To mu je omogućilo da kompletno usavrši
svoje znanje, ali i da zvanično ponese zvanje zlatar-juvelir.
„Nakit je
komunikacija bez reči. On nam pruža mogućnost da se izrazimo u emotivnom,
estetskom ili statusnom smislu. Žena koja sedi u kafiću i na ruci nosi prsten,
nesvesno ili svesno šalje poruku da je zauzeta... S druge strane, skup prsten
na muškarcu, uglavnom sugeriše njegov status ili poreklo. Sve to je veoma
interasantno i inspirativno…” – slikovito objašnjava Damjan svoj doživljaj
nakita.
Tokom školovanja u Njujorku, Popovac se sprijateljio sa brojnim zlatarima,
od kojih su neki radili i za čuvenu juvelirsku kuću Tiffany. Upravo zahvaljujući
saradnji i sugestijama koje je dobio od njih, vremenom je usavršio tehničku
stranu izrade brojanica i tako započeo realizaciju svoje ideje, po kojoj će
kasnije i postati jedinstven i prepoznatiljiv. O svojim počecima, ideji i
vizijama, Damjan Popovac, kaže:
„Poznato je da brojanica prvenstveno služi za molitvu vernika. Ipak, moda
je učinila svoje, pa su crkvene brojanice u poslednjih desetak godina postale
veoma popularne. Mogu se pronaći u raznim bojama, izradjene od različitih materijala,
i najčešće se nose kao modni detalj. Moja vizija je bila malo drugačija…Želeo
sam da napravim brojanicu koja će biti spoj svih vernika i koja će na
simboličan način vezati narod za veru. Bilo mi je važno da se ljudi kroz moju
ideju medjusobno prepoznaju, ali i osete jedinstveno. Jeromonah Jovan, iguman
manastira Sv. Jovan u blizini Niša, podržao je moju ideju i dao mi pismeni
blagoslov za izradu ovih, po mnogo čemu unikatnih brojanica. Be Unique
brojanice otpički izgledaju isto kao standardne, ali su napravljene od
izdržljivog materijala i mogu da traju doživotno. Za molitvene potrebe,
predlažem da se brojanica prvo osvešta, a za one koji to vole, ona se može nositi
i kao autentičan „modni” detalj, odnosno narukvica.”
Tehnika i proces izrade ovakvih brojanica, zahteva umeće, posvećenost i
naravno, vreme, dok su i sami materijali, takodje pažljivo odabrani. Svaka
brojanica ima 33 čvora, a da bi se dobio željeni izgled, neophodno je proći
kroz tri faze. Potrebno je da se materijal prvo iseče, potom izbrusi i na kraju
izglanca. Pravljenje samog čvora je takodje veoma zahtevno. Iako se u procesu
rada koriste najnoviji alati i savremena
tehnologija, izrada jedne brojanice može da traje i do pet dana. Najčešće se
prave srebrne, ali su u ponudi i brojanice od punog 18 kt zlata, kao i
pozlaćene u belom, žutom ili roze zlatu. Takodje se rade i primerci ukrašeni
dijamantima i ostalim dragim kamenjem, ali to je već deo ekskluzivne ponude. Pored
navedenih, mogu se pronaći i vrlo atraktivne brojanice od lave, ebonovine, kao
i pletene.
„Brojanice-narukvice
su okosnica naše ponude i po tome je Be Unique prepoznatljiv. Ipak, stalno
radimo i na proširenju asortimana. U ponudi imamo vrlo atraktivne ogrlice sa
krstom, radjene po istom ili sličnom principu kao i narukvice, a tu su i razni
aksesoari, poput privezaka i slično. Pre svega nam je važno da dobro osmislimo
sve proizvode i usavršimo njihovu izradu, pa tek onda da ih plasiramo na
tržište.” – kaže Popovac.
Damjan Popovac
živi i radi na relaciji izmedju Srbije i Nemačke. Njegova radionica-atelje, a
ujedno i glavna radnja, nalazi se u centru Dizeldorfa. Tamo se radjaju i
realizuju kreativne ideje, ali i izlazi u susret kupcima, koji dolaze sa
različitih strana. U Srbiji, Be unique proizvodi se mogu pronaći u nekoliko
zlatara u Beogradu, koje u ponudi
imaju veći deo asortimana. Takodje
je aktivan i on-line shop, preko koga kupci mogu da naruče sve artikle iz ponude.
„Kao što znate,
brojanice imaju uporište u pravoslavnoj veri, tako da su naši klijenti,
uglavnom Srbi, Rusi i Grci. Što se našeg naroda tiče, uglavnom je kupuju Srbi
koji žive u inostranstvu. Iako je za narukvicu, koja sadrži 70 grama srebra
925, cena prilično povoljna, to i dalje nije pristupačno za prosečan srpski standard.
S druge strane, na medjunarodnom tržištu, naši proizvodi beleže značajan porast
prodaje, pa se čak susrećemo i sa komentarima da su naše cene niske, u odnosu
na kvalitet koji nudimo.”
Be Unique je od
nedavno i zvanično postao brend sa etiketom „Made in Serbia”, što mu je
otvorilo vrata velikih svetskih sajmova nakita. Jedan od takvih je i pariski „Who’s
next”, koji se država u vreme Fashion Week-a i dnevno ga poseti 35.000 ljudi.
„Who’s next” je,
zapravo, fantastična platforma za promociju i prodaju, jer okuplja male
brendove iz celog sveta i pruža priliku za proširivanje poslovne mreže, ali i
pozicioniranje. U Parizu nas uskoro očekuje i prestižni „Premiere Classe”,
manji, ali vrlo značajan sajam, na kome samo odabrani mogu prikazati svoje
radove. Pozivu na ovaj sajam se, zaista nismo nadali, ali idemo
u nadi da ćemo oduševiti publiku svojim nakitom, kao i pristupom –
optimističan je Popovac, koji priču zaključuje osvrtom na idejni koncept svog
brenda:
„Svako želi da
bude jedinstven ili prepoznatljiv po nečemu. Be Unique brojanica je
upravo takva. Zbog načina izrade, nijedan primerak ne može da ispadne isti kao
prethodni. Svaki je jedinstven na
svoj način. Kao i svaki čovek, uostalom.”
*Tekst je objavljen u ONA Magazinu
Copyrights: Bratislav Mihailović
Photo credits: BE UNIQUE
ONA Magazin |
Нема коментара:
Постави коментар