U današnjem vremenu kada su klasična pisma, skoro
sasvim izašla iz upotrebe, a pisanje rukom, odnosno olovkom, postalo
izjednačeno sa neobičnom ili bar, retkom pojavom, kaligrafija, kao umetnost lepog pisanja,
deluje daleko i arhaično. Ipak, da nije sasvim tako, uverila nas je Silvana Ručnov,
kaligrafkinja , koja već dve decenije druguje sa pisaljkama, mastilom i drugim
kaligrafskim alatima. Profesionalna
biografija ove umetnice, članice ULUPUDUS-a, ispunjena je značajnim
rezultatima. Iza nje su brojne kolektivne i samostalne izložbe, ali ono po čemu
je posebno prepoznatljiva, jesu edukativni, tematski programi, kao i
jedinstvena škola kaligrafije, koju vodi od 2000-te godine. Konstantno posvećena istraživačkom,
teorijiskom i iznad svega, praktičnom angažovanju u sferi kaligrafije, Silvana
Ručnov je nesumnjivi eksper za pomenutu oblast.
![]() |
Silvana Ručnov |
Bavite se
kaligrafijom od 1997. godine. Kako ste se zainteresovali za ovu vrstu
umetničkog izraza?
Kaligrafija
se, kao umetnost, simpatično pojavila i uvukla u moj život preko poznanika
koji su je pratili, a pojedini i negovali u svom slobodnom vremenu. Njihove
impresije su uticale da osvežim svoje zanimanje za različita pisma, koje sam
imala još tokom filološke gimnazije. U periodu kada sam išla na crtanje i
slikanje, pridružila sam se i grupi za kaligrafiju, koju je vodio prof.
Aleksandar Dodig, čija su me predavanja, iznova oduševljavala. On je preopoznao
moj dar i vešto me usmerio u moju sadašnju profesiju. Tada nisam ni sanjala da
ću postatiti kaligrafkinja.
Najednostavnije objašnjenje pojma
kaligrafije je umetnost lepog pisanja. Kao neko ko se veoma studiozno i dugo
bavi ovom oblašću, kako je Vi tumačite?
Kaligrafiju
tumačim kao oblast umetnosti koja se bavi estetikom slova, bilo na
tradicionalan, moderan ili savremen način. Pridodala bih i zanimljivo zapaženje
koje sam stekla tokom godina, a vezano je za način njenog poimanja u narodu.
Kaligrafija, lepo pisanje i krasnopis isto znače, ali se u današnje vreme
pojavila simpatična podela. Kaligrafija se vezuje za stare rukopisne knjige i
klasična pisma kojima su pisane, a lepo pisanje i krasnopis za građansko pismo
koje se ranije učilo u osnovnim školama. Dakle, reči istog značenja su odjenom
počele da se razlikuju po vremenskoj epohi i stilu pisma.
U istorijskom smislu, kaligrafija je bila
sastavni deo različitih kultura i kao takva, veoma značajna. Koliko je ona
danas zastupljena i u kojim oblastima pronalazi svoju primenu?
Kaligrafija
je sastavni deo kulturne baštine svakog naroda, koji drži do svoje kulture.
Danas je kaligrafija zastupljenja u dizajnu, ali i u oblastima likovne i
primenjene umetnosti. Neguju se tradicionalna pisma na tradicionalan način, ali
se ta pisma oblikuju u fontove, koja u
rukopisu, poprimaju moderniji izgled. Ćirilica je naš identitet u svetu i uvek
privlači pažnju, kao što nama privlače pažnju istočnjačka, egzotična ili istorijska
pisma. Razvijanje ćiriličnog pisma je naša obaveza, a korišćenje latinice
nužda, koju je nametnula kultura internet poslovanja, zbog vidljivosti na
pretraživačima. Latinica "gostuje " kod mnogih naroda kao drugo
pismo, ali ne predstavlja njihov narodni identitet.
Istraživali ste različite oblasti i vrste
kaligrafije. Koliko su njena načela tradicionalna i strogo definisana i da li ona
ostavljaju prostor za kreativnost i
inovacije?
Kaligrafija
u tradicionalnom smislu ostavlja malo prostora, dok je moderna kaligrafija, davno
prevazišla kruta pravila i primenjuje svu raspoloživu kreativnost. To joj
omogućava i veoma razvijena svetska kreativna industrija, koja ima širok
spektar različitih materijala i alatki. No, veštine se i dalje uče i stiču, najpre
tradicionalnim načelima, jer se raspisana ruka ne može kupiti.
Dobri poznavaoci kaligrafije, ali i oni
koji su se bar na kratko upustili u istraživanje ove discipline, pripisuju joj
meditativni karakter. Kako to objašnjavate?
Meditacija
u svom značenju sadrži razmišljanje, udubljivanje i usmeravanje pažnje ka
određenom sadržaju. Verujući bi rekli, molitva. Krajnji ishod je duhovni mir,
odmor i opuštanje. Sve ove osobine se koriste prilikom ispisvanja slova uz
pomoć pisaljke. Razmišljate koje slovo pišete, udubljujete se kako ćete da
napišete i pazite da pravilno ispišete reč ili tekst. Redovnim vežbanjem, stiče
se veština pisanja i smirenje.
Pored toga što ste priznati
umetnik-kaligraf , već 15 godina imate i svoju školu kaligrafije. Kakav je
koncept nastave i šta je ono što nudite svojim polaznicima?
Škola
kaligrafije pripada neformalnom obrazovanju i neguje individualan rad u grupi. Polaznici
uče da vladaju pisaljkama (trskom i čeličnim perom), savladavaju osnovna
pravila kaligrafije u više nivoa i rade kreativne zadatke, zavisno od nivoa. Na
kraju svakog nivoa, polaznici rade svoj završni rad, kao rezime gradiva koje su
savladali. Malo teorije, mnogo prakse. Shodno okolnostima, organizuje se i godišnja
izložba polazinika školice.
Ko su polaznici Vaše škole i koliko je
vremena potrebno da se savladaju osnove kaligrafije?
To
su pre svega ljubitelji pisma, lepe reči i umetnosti, koji su se odvažili da se
oprobaju u umetnosti koja ih je privukla. Različitih su profesija, kao i
stepena obrazovanja. Takođe su različitih generacija, od tinejdžera do
pripadnika trećeg doba. Najstarija polaznica je imala 82 godine. Vreme
upoznavanja sa kaligrafijom zavisi od pojedinca, ponaosob. Po programu škole
koju vodim, potrebno je dolaziti godinu i po dana, da bi se upoznale osnove
kaligrafije, ali i da bi se ruka relativno opustila. Dalji uspeh zavisi od
ličnog interesovanja, dara i naravno rada.
Koje su odlike dobrog i kvalitetnog kaligrafa?
Laka
i precizna ruka, oštro oko, fokus i smirenje, no u današnje vreme je veoma
bitan i senzibilitet kaligrafa. Tehnologija, danas, može savršeno precizno i
lepo da ispiše tekst, ali životnost i duh tekstu, i dalje može da da samo onaj
koji piše, svojom impresijom i ekspresijom. Kvalitetan, lični kaligrafski
rukopis koji se vremenom stvara, takođe predstavlja bitnu odliku kvalitetnog
kaligrafa.
Pored škole, takođe organizujete i
edukativne programe, kako u Beogradu, tako i širom Srbije. O kakvim programima
je reč?
Paralelno sa školicom održavam razne performanse i
programe radioničarskog tipa. Oni su podsticaj kulturnom razvitku publike i ne
zahtevaju predznanje, kao ni odredjene godine. Lepo je videti da se razne
generacije druže u oblasti, koja ih je na sličan način zainteresovala. Samim
tim što se dešavaju na različitim mestima: u biblioteci, galeriji,
kafe-restoranu, ateljeu i kulturnom centru, ljubitelji kaligrafije na
najrazličitije načine mogu da dožive ove programe. Pomenula bih svoje tematske
programe „Putovanje kroz pisma“, „Rukopis“, „Tematske radionice kaligrafije“ i „Graforelaks
– Piši i Diši“. Pored pomenutih, postoji i interaktivna radionica „Utisni
otisak / otisni utisak“, koja prati moje samostalne izložbe. Svi oni nude
različite pristupe pismu i kaligrafiji. Detaljnije infomacije o programima,
mogu se pronaći na mom veb sajtu www.silvanarucnov.com.
Kao umetnik kaligraf, izlagali ste svoje
radove na brojnim kolektivnim i samostalnim izložbama.
Kako su koncipirane Vaše izložbe i na kakve reakcije nailazite?
Svaku
izložbu, pored glavnog sadržaja, obavezno prati i već pomenuti, interaktivni
deo – "utisni otisak /
otisni utisak", u okviru koga posetioci izložbe mogu da pišu trskom.
Takođe je zastupljen i performans, predavanje i/ili
radionica. Sve zavisi od okolnosti. Mišljenja sam da izložbu treba približiti
posetiocima. Tokom trajanja izložbe, kada sam u galeriji, pravim i malo vođenje
kroz pisma koja su zastupljena na izloženim radovima, a estetski utisak
prepuštam ljubiteljima umetnosti. Ovakav pristup se pokazao kao veoma dobar, pa
ću nastaviti da ga primenjujem i ubuduće.
S obzirom da živimo u dinamičnom,
digitalnom dobu, kakva je budućnost kaligrafije u 21. veku?
Digitalno
doba je dosta preusmerilo kaligrafiju. Mnogo toga joj je oduzeto
digitalizacijom, ali joj je data i nova mogućnost predstavljanja. Moderna
kaligrafija dobija na značaju. Svaka država koja neguje svoju baštinu, neće
dozvoliti da kaligrafija nestane. U 21. veku, u razvijenim zemljama, kaligrafsko
ispisvanje je prestiž. Takođe, u zemljama gde je razvijena kultura slobodnog
vremena, kaligrafija trenutno spada u prvih deset hobija u svetu. Čovekova
potreba da stvara i radi prstima nikada neće prestati, a dok je pisma, kaligrafija ima svoju budućnost.
*Tekst je objavljen u ONA Magazinu
Copyrights: Bratislav Mihailović
Photo credits: Silvana Ručnov
Silvana Ručnov www.silvanarucnov.com
![]() |
ONA Magazin |
Нема коментара:
Постави коментар