Zoran Modli |
On je originalan, kreativan, brz, maštovit,
duhovit, često ispred svog vremena, ali sa jasnom i pozitivnom vizijom. Čovek
prošlosti, svakako sadašnjosti, i bez sumnje, budućnosti. Zoran Modli,
legendarni radio voditelj, disk džokej, zaljubljenik i promoter
informacionionih tehnologija, profesionalni pilot i instruktor letenja. Malo je
onih koji se ne sećaju njegovog autentičnog glasa, karakterističnih reklamnih
džinglova i čuvenih emisija, koje su bile zaštitni znak radijskih stanica
Studio B, Pingvin i legendarne 202-jke. Od „Diskomera“, preko „Ventilatora“ i „Modulacija“,
pa sve do aktuelnog „Zair-a“, gospodin Modli je bio i ostao prepoznatljivo
medijsko lice i glas, ali i zvezda bez roka trajanja.
Iza Vas su brojne radijske emisije, džinglovi,
reklame…, pa nema sumnje da ste, medijski posmatrano, defintivno čovek radija. Šta je ono što Vas je pre više decenija privuklo “zvučnoj magičnoj kutiji u
kojoj žive mali ljudi”?
Čaroban život
koji izvire ni iz čega. Dete sam predtelevizijske ere, buduće ere živih slika,
koje nije bilo ni u najavi na ondašnjim prostorima. Jedini izvor virtuelnog
života bili su glasovi koji su izvirali iz drvenih kutija sa osvetljenom skalom
i sa dva dugmeta, za glasnoću i biranje stanica. Nijedan displej sa ajfona,
ajpeda, računarskog monitora ili TV-a nije mogao da donese toliko čarolije, koliko
je u doba materijalne teskobe to mogla iluminacija imena evropskih gradova
ispisanih na staklu, dok je preko njih, vezana za promenljivi kondenzator u
srcu radio prijemnika, klizila skala pomoću koje ste “putovali” po tim čudesnim
destinacijama – Sarajevo, Tirana, Beograd, Ljubljana, Titograd, Moskva, Zagreb,
Paris, Timisoara, Roma, Praha, Stavanger, Monte Carlo, Strasbour... Mnogo
godina kasnije, upoznao sam sve te gradove i izbliza, slećući kao pilot u
njihova nedra, ali je „kutija koja govori”, počela vrlo rano da mi otkriva
život koji se „prostro” predamnom.
Bili ste jedan od prvih, autentičnih disk džokeja
na prostorima bivše Jugoslavije. Kako je započeo Vaš angažman i da li je bilo
teško steći afirmaciju u jednoj, tada i ovde, nedovoljno poznatoj i (ne)običnoj
profesiji?
I disk džokej sam
postao zbog fascinacije radiom. Radio Beograd je oduvek imao vrhunske spikere
koji su glasom i dikcijom cementirali kvalitetan književni jezik. Još u
detinjstvu sam se „opismenio” na uzorima, poput, Branislava Surutke, Miodraga
Stevovića, Branislava Mirčetovića, Drage Jonaš, Dušana Vidaka, Petra Lazovića,
Vladislava Mijuškovića, Svetislava Vukovića, Duška Markovića... Imao sam ideju
o sebi kao spikeru, jer u to vreme nije bilo drugog zvanja ili šanse za
animatore pred mikrofonom. A onda je proradio disko klub u mom rodnom Zemunu.
Otvoren je u zgradi predratne sinagoge, u to vreme lokalne Mesne zajednice, pa
se tako i ustalio pod imenom „Sinagoga”. Kao jedan od dvojice pokretača, bio
sam, naravno, prvi i jedini di-džej. Nisam želeo da budem blazirani puštač
ploča, kao neki di-džejevi u „elitnim” beogradskim klubovima, već sam rekao
sebi: „Budi tu, sa publikom, potrudi se, neka te i vide i čuju, pretvori
klasičan disko-igranjac u vizuelizovani radio!” Znao sam da će mi takav pristup
otvoriti i put do radija. Tako je i bilo. Na radio Studio B su me primili istog
sekunda kad su čuli polučasovni magnetofonski snimak mog programa u „Sinagogi”.
Tako se moja lokalna poznatost, na nivou zemunskog korzoa, preko noći
pretvorila u globalnu popularnost.
Kao disk džokej ste stekli veliku populanost, a sa
svojom „Letećom diskotekom” ste obišli nekadašnju državu. Kako su izgledale
tadašnje diskoteke i kakva je bila atmosfera?
Početkom ’70-ih,
glavni centri disko zabave, bili su Beograd, Zagreb i Ljubljana. Zagreb je bio
nekako „najglasniji”, sa emancipovanim pristupom fenomenu diskoteka i profesiji
disk-džokeja. Sa područja bivše Jugoslavije, jedino sam ja bio prisutan na
stupcima zagrebačke revijalne štampe, a kolateralna posledica svega, bila su
gostovanja na revijalnim di-džej nastupima u velikim zagrebačkim diskotekama,
Gradskom stadionu i zagrebačkoj Dvorani sportova. To mi je i dalo ideju da
napustim „stacionar” u Sinagogi i otisnem se van Beograda. Za male pare sam
kupio neki drndavi IMV-ov kombi i stidljivo krenuo po obližnjim selima, mahom
onima do kojih se stiže preko pančevačkog mosta. Čak i u tom embrionalnom
periodu nastanka, „Leteća diskoteka” je imala specijalistu za lajt-šou, go-go
igračice i roudmene, to jest moja dva drugara iz ulice koji su izigravali
telohranitelje, pomagali kod istovara opreme i bdeli nad prodajom ulaznica, da
domaćini ne bi „varali na kartama”. Kad mi je, posle nekog vremena, pukao film,
ostavio sam kombi na nekom beogradskom otpadu i odlučio da nastavim ozbiljnije
i profesionalnije. U pravi čas, pojavio se spas - Raka Đokić, deceniju kasnije
proslavljeni impresario Lepe Brene, ali tada menadžer-početnik koji je,
stigavši iz Kuršumljije u Beograd, odlučio da organizuje turneju jednom disk
džokeju. Nije se pokajao. A ni ja. Moja „Leteća diskoteka” je najmanje
gostovala po diskotekama. Bile su premale za naše apetite. Sale domova kulture,
domova armije, lokalnih domova omladine i školska dvorišta bili su prava mera
za nas. Ponekad i po koji gradski stadion manjeg gabarita. Na istim pozornicama
sa kojih bi vikend pre toga „prašili” Indeksi, YU grupa, Teška industrija ili
Bijelo dugme, galamio sam i ja, animirao publiku, skakutao zajedno sa svojim
igračicama, sve pazeći da od silnog drmusanja ne krene da preskače igla na
gramofonskoj ploči!
Da li možete da izdvojite neku zanimljivu
anegdotu iz tog perioda?
Zvučno je bilo to
ime, „Leteća diskoteka”, a i godilo mi je, jer je u to vreme tek počelo da mi
raste pilotsko paperje, pa sam morao to i da obnarodujem... Na plakatima koji su
najavljivali naše gostovanje, blistala je ogromna fotografija JAT-ovog aviona
DC-10, ispod koje je pisalo „Leteća
diskoteka Zorana Modlija”. To „leteća” je izgleda bilo dovoljno zvučno da na
blagajnu Skenderije u Sarajevu, domami nekog sredovečnog gospodina, koji je od
blagajnice zatražio dve karte, i to „Ako može za 30. septembar, ujutru”.
„Izvinite, ali Zoran Modli je samo večeras”, kaže mu blagajnica. „Ne zanima me
ko će biti pilot, samo mi dajte karte” , rekao je čova, a onda dopunio listu
želja: „I, ako može, do prozora.” „Čekajte, vi hoćete...” ukopčala je
blagajnica. „...Do Ciriha!” završio je čovek. „Gospodine, ovde je večeras
muzički program”, pokušala je da objasni blagajnica. „Pa zašto onda piše LETEĆA
diskoteka?” graknuo je Sarajlija, razočarano pokupio novac i nestao u pravcu –
pa, verovatno najbliže JAT-ove poslovnice!
Muzika je važan segment Vašeg života, pa
ste čak sa Borom Djodjevićem osnovali i bend „Hajduk Stanko i jataci“. Kako ste
se snašli u privremenoj ulozi pevača i „rok zvezde“?
Koliko se samo
Bora trudio da me nagovori da zapevam! Na bavljenje muzikom gledao sam
štreberski – moraš biti savršeno muzikalan, glasovno solidno postavljen i,
najvažnije, imati bar nekakav pedigre. Možda sam baš zato, iz inata prema samom
sebi, dopustio da me Bora lako nagovori. Što je još gore, otišli smo u studio
Produkcije gramofonskih ploča RTB i snimili prvi singl. Bio je to totalni
bezobrazluk! Borina instrukcija je glasila: „ Samo ti pevaj što glasnije, ja ću
da ti pripomažem – i ništa ne brini!” Tako smo objavili ploču s pesmama „Na
putu za Stambol” i „Anđelija, čuvaj se Turaka”. Opevali smo nas dvojica nešto
kasnije i disk džokeje, ali sada kao „Zoran Modli i Ravan taban” u
disk-džokejskoj himni „Bugi-vugi za disk džokeja”. Bila je to uvodna numera na
jednoj od LP ploča sa mojim di-džej egzibicijama iz sredine sedamdesetih.
U jednoj od Vaših najznačajnijih radio emisija
“Ventilator 202” promovisali ste brojne demo bendove. Šta Vas je motivisalo da
se fokusirate na neafirmisane izvodjače i kome od njih je Vaš radio šou pomogao
da se vine do zvezdanih visina?
“Ventilator” sam
zamislio kao pop emisiju sa relevantnim top listama, uz priče na razne urbane
teme – od filma do nauke. Išlo je, ali mi baš i nije izgledalo naročito
originalno, koliko god se ja trudio da samom sebi udahnem život. I živost. Onda
su se kao spas pojavili „zaboravljeni” demo snimci nepoznatih bendova i pevača,
koji su strpljivo čekali da ih neko čuje, oceni njihov rad i, eventualno, pozove
da snime ploču. Meni nije bio problem da to non-stop vrtim u svojim emisijama.
Potpuno sam promenio muzičku matricu “Ventilatora” i snimke anonimusa, koji su
me fascinirali svojom neposrednošću i istinom, ubacio u konkurenciju sa
globalnim mejnstrim hitovima. Tako je rođena Demo top lista “Ventilatora”, na
kojoj su se prvi put pojavila i neka od budućih, velikih imena domaćeg roka. Svima
govorim da nismo ni ja, ni ova emisija zaslužni za njihovu slavu. Uspeli bi oni
i bez “Ventilatora 202”, verujte. Ali je nekako lepše kad se uljuljkujete i
imate osećaj da ste, ako ništa drugo, bili neposredni promoter prvih udisaja
nadolazeće popularnosti zvučnih imena, poput Patibrejkersa, EKV-a (tada
Katarine II), Lakih Pingvina, Psihomodo Popa, Straha, Karlovih Vari, Reks
Ilusivija, VIA Talas-a ili niških Fleka.
Originalnost i inovativnost su odrednice koje se
vezuju za Vas i Vaš rad, pa ste tako jednu od svojih radio emisija vodili i iz
vazduha, tačnije aviona. Kako ste došli na tu ideju i kakve su bile reakcije?
Čega god da se
setite ili šta god da uradite, ispostavi se da je neko to već uradio pre vas.
Slušao sam priče o novinarima u Americi, koji se iz helikoptera javljaju
direktno u radio program izveštavajući o stanju na putevima ili posledicama
elementarnih nepogoda. Pomislio sam: zašto to ne bih radio i ja? Na generalnoj
probi javljanja iz aviona, dan pre emisije, iznad Beograda nas je iznenadila
oluja i „oterala“ na sportski aerodrom Smederevo. Novi peh me je dočekao na dan
emitovanja: posedali smo u četvorosed „pajper čiroki“ – novinar i fotoreporter
„Radio TV revije“ pozadi, ton majstor Radio Beograda i ja napred – i sačekali
trenutak da iz studija krene špica „Ventilatora“. Svečano sam uključio starter
motora i otkrio da je motor otkazao poslušnost. Nije preostalo ništa drugo nego
da se preselimo u mali dvosed, „cesnu 150“. Posada se prepolovila, jer je bilo
mesta samo za tonskog tehničara i mene. Od tog trenutka, funkcionisao sam u
„multitaskingu“: upravljao avionom, održavao radio-vezu s kontrolama letenja na
batajničkom i surčinskom aerodromu, vodio program uživo i razgovarao sa gostima
emisije, kroz direktna telefonska uključenja, koja je uspostavljala ekipa u
studiju. Program sam pratio preko džepnog FM prijemnika, pa nisam smeo previše
da se udaljavam kako prijem ne bi oslabio! Bili smo u vazduhu koliko i emisija
u etru, dakle, tri sata. Te 1981.
godine, bila je prvorazredna atrakcija da neko tri sata upravlja avionom i vodi
radio emisiju. Skraćena verzija tog „letećeg“ Ventilatora, iste godine je
otišla u Barselonu, kao predstavnik Radio Beograda na internacionalnoj smotri
radijskih ostvarenja „Premias Ondas“. Nije dobila radijskog „Oskara“, ali je,
kažu, bila zapažena. Za mene dovoljno.
Svet kompjutera, visoke tehnologije, gadžeta i
novih komunikacija Vas je oduvek privlačio, pa se slobodno možete nazvati
medijskim pionirom i u ovoj oblasti. Odakle u davnim analognim vremenima, Vaše
pasionirano interesovanje za pomenute sfere?
Ko je tada znao
da će se takozvana analogna vremena tako brzo transformisati u ova takozvana
digitalna? Malo ko, možda poneki drčniji, a pri tome vidoviti futurista.
Redakcija časopisa za popularizaciju nauke „Galaksija“, bila je kasnih
sedamdesetih bezmalo moja druga kuća, jer sam svaki slobodan trenutak provodio
u njenom prostoru, sa ljudima koji su je pravili. Bio sam svedok pripreme prvog
računarskog časopisa u Jugoslaviji. Bilo je to „Galaksijino“ specijalno
izdanje, „Računari u vašoj kući“, a njihov urednik Jovan Regasek, nagovarao me
je da preko radija u emisiji „Ventilator 202“, pustim u etar prvi računarski
program za kućni računar ZX Spectrum. „Hoću, Jovo, ali kako?“, „Sa kasete“,
kaže on. Ostatak priče je legenda koju pioniri računarske revolucije sa ovih
prostora znaju napamet.
Već 18 godina ste autor, voditelj, producent,
vlasnik i emiter radijske emisije “Zair”, koja se upravo bavi novim
tehnologijama. S obzirom da je reč o (ne)tradicionalnom konceptu „jedan čovek,
jedan radio“, koliko je teško ili zabavno biti „sam svoj majstor”?
Baš impozantno
zvuči ova vaša nabrajalica, kao da sam na čelu kakve medijske imperije! U
stvari, još od 1982. godine sam se opredelio za tzv. self-ops način radio
prezentacije, a to je kad su u vašim rukama mikrofon, miks pult, muzika i
ostatak studijske tehnike, kao što su u ono vreme bili, gramofoni i
magnetofoni. Danas je sve to u jednom jedinom računaru, mada i dalje ne možete
bez miksete i mikrofona - osim ako ste „džuboks radio“, koji vrti samo muziku
sa džinglovima između. Sam-svoj-radio koncept je jedino na šta mogu da
pristanem, a to znači da uopšte nije teško i da je opštezabavno proizvoditi
radio emisije na taj način!
Paralelno sa radijskom karijerom, više decenija
ste aktivno i uspešno, radili kao pilot i instruktor letenja. Odakle ljubav
prema letenju i u kojoj meri je genetski kod bio okidač da se oprobate u ovoj
odgovornoj, ali i podjednako uzbudljivoj profesiji?
Odrastao sam uz
majku, jer nas je moj otac napustio vrlo rano, kada sam imao tri ili četiri
godine. Oca sam sreo i nanovo upoznao tek dvadesetak godina kasnije. Bio je
inženjer aeronautike, poznati konstruktor aviona, pilot i član elitnog
konstruktorskog tima fabrike aviona „Ikarus“. Moja zainteresovanost za letenje,
javila se već u detinjstvu. Sa pet godina sam želeo da od gomile kartona
sastavim groteskan avion i da sa njim negde odletim. Kasnije, dok sam radio u „Sinagogi“,
nekadašnji drugari iz Gimnazije, koji su bili eksperimentalna grupa kandidata
buduće JAT-ove Pilotske škole u osnivanju, zvali su me da im se pridružim. Ali
ne, meni je tada bilo zanimljivije da radim na Studiju B, a vikendom u
diskoteci. Tek nakon očeve smrti, kada sam bolje upoznao njegovu biografiju,
ozbiljnije sam se zainteresovao za letenje. Zakasnela motivacija ka letenju,
konačno me je odvela na beogradski sportski aerodrom Lisičji Jarak, u predvorje
mog, uskoro životnog poziva.
Napisali ste nekoliko knjiga koje se na različite
načine bave temom avijacije. O kakvoj vrsti sadržaja je reč i kojoj ciljnoj
grupi se obraćate?
Gotovo sve knjige
koje sam objavio, predstavljaju neku vrstu udžbenika za pilote-početnike. To znači
da možete da ih čitate i kao pilot, ali i kao vazduhoplovni entuzijasta, koji
želi da zaviri u srž avijacije. Ima u njima lakih literarnih uzleta, ali sve
one imaju snažnu pragmatičnu notu koja vas vodi od početne želje do
filigranskih detalja važnih pilotima koji koračaju ka profesionalnoj dozvoli.
Živimo u vremenu velikih promena i sveopšte
digitalizacije. Koliko su Internet i
tehnološka revolucija uticali na tradicionalne medije i kakva je
sadašnjost, a posebno budućnost radija?
Moje mišljenje je
da su internet i tehnološka revolucija blagotvorno uticali na tradicionalne
medije. Radio, televizija, novine, knjige, pozorište, film, opera, estrada,
nikada nam nisu bili bliži. Sve je na dohvat ruke, a haj-tek revolucija
medijima na koje smo navikli samo pomaže da opstanu. Neki tvrde da je današnji
radio uzgubio pređašnji uticaj. Donekle jeste, ali, šta je uopšte ostalo isto?
Svet se menja. Sve se menja. Način saopštavanja informacija, kanali kojima
stižu do nas, način na koji ih primamo. Ipak, radio se i dalje sluša. On je
civilizacijska tekovina koja zadovoljava potrebe našeg intelekta i našeg čula
sluha i u ovom trenutku je najprijemčiviji medij. Ljude možda uspavljuje
enormno veliki broj isključivo muzičkih radio stanica, pa mnogi misle da su sve
radio stanice iste i da nije važno koju će slušati. Ali, kao i u svakom drugom
civilizacijskom žanru, tako i, kada je reč o slušaocima radija, postoje oni
aktivni, koji traže sadržaj i oni pasivni, kojima je svejedno. Jedina deviza
koja važi u ovoj masi medijskih ponuda u kojoj se svako bori za svoje parče
kolača, jeste da nije važno koliko njih te sluša, važno je ko te sluša.
Govoreći o novim trendovima, kako gledate na
današnju DJ scenu i da li ste nekada, na svojim počecima, mogli da
pretpostavite da će disk džokeji postati ovako bitan segment svetske muzičke,
mainstream scene?
Disk džokeji su
uvek bili bitan deo muzičke scene. U moje vreme su bili promoteri novih imena i
novih hitova. To sam i ja bio. Od devedesetih naovamo disk džokeji su autori,
koautori i producenti muzike za igru. To je strašno bitna razlika i
kvalitativni, da ne kažem kvantni skok! Da li sam to mogao da pretpostavim? Ne
znam, nikada nisam razmišljao o tome kuda ide budućnost disk-džokejske
profesije... Ona ide tamo kuda je vode njeni pripadnici, a ja to odavno nisam.
Prestao sam da se predstavljam kao di-džej čim sam prešao tridesetu i ozbiljno
ušao u svet avijacije, ali mi je drago što me mnogi i dalje pamte kao disk
džokeja.
Svestrani ste, radoznali, a čini se, i dalje
spremni na profesionalne izazove. Da li postoji nešto što još uvek niste
uradili, a želite, i šta smatrate svojim najvećim uspehom i zadovoljstvom?
Želim da napišem roman,
a pre toga autobiografiju, ali samo kao visinsku pripremu za roman. Želim da
napišem i pesmu kojom bih nadmašio Jesenjina, kao i da nacrtam karikaturu kojom
bih nadmašio Petričića. Voleo bih da od kartonskih kutija napravim avion o
kojem sam maštao u detinjstvu i da kao putnik-namernik, redom, jedan po jedan,
posetim sve gradove na čije aerodrome sam kao pilot sletao proteklih decenija.
Ima divnih gradova koje sam uspevao samo okom da okrznem prilikom sletanja i
posle poletanja, ali mi se nikada nije pružila šansa da zaronim u njihove ulice
i u njihovu dušu. Mislite li da je to u redu?
*Tekst je objavljen u ONA Magazinu
Copyrights: Bratislav Mihailović
Photo credits: Zoran Modli, privatna arhiva, Andrej Čukić
Zoran Modli www.modli.rs ; FB https://www.facebook.com/zoran.modli
Нема коментара:
Постави коментар