Moda, trendovi, pa i potreba za luksuzom, odavno su postali sastavni deo
naših života. Iz sezone u sezonu, smenjuju se najrazličitiji stilovi, boje,
dezeni i oblici, koje diktiraju najuticajniji dizajneri sveta. Njihove kolekcije
su raskošne, nesvakidašnje, inovativne i za kupce neodoljive. Dobri poznavaoci
mode, ali i zaljubljenici, uvek će umeti da prepoznaju kvalitetan dizajnerski
komad i neće žaliti vremena, a ni novca, da do njega dodju. S tim u vezi, moda
je odavno postala globalni fenomen, predmet diskusija i javnih rasprava.
Kreativnost, estetika i umetnost su odrednice koje je definišu, ali je
industrija ono što je pokreće. U vremenu u kome je novac jedini Bog, moda
balansira izmedju umetnosti i biznisa, trudeći se da zadovolji potrebe tržišta,
ali i da zadrži slobodu i autentičan izraz.
Modna industrija je produkt modernog doba. Sve do pred kraj XIX veka,
odevni predmeti su bili ručno izradjivani. Krojačke radnje ili pojedinci su
šili odela, u skladu sa potrebama, ali i statusom naručioca. Tek početkom XX
veka, sa razvojem tehnologije i pojavom mašina, dolazi do ozbiljnih promena.
Uvodjenjem fabričkog sistema proizvodnje i otvaranjem robnih kuća, započinje
plasman i prodaja odeće namenjene širokoj potrošnji.
Danas je modna industrija jedna od važnijih privrednih grana, čija ostvarena
dobit iznosi oko 450 milijardi dolara na globalnom, godišnjem nivou. Većina
velikih zemalja ima razvijenu sopstvenu industriju mode, ali se sama
proizvodnja odvija u preko 100 zemalja sveta i zapošljava oko 25 miliona ljudi.
U tom smislu, posebno je zastupljena Kina, ali i brojne zemlje u razvoju, koje
nude jeftinu radnu snagu i druge pogodnosti za proizvodjače. Zbog takvog načina
poslovanja, modna industrija je izložena kritikama javnosti i često se suočava
sa optužbama za teške uslove rada i izrabljivanje zaposlenih u proizvodnji.
Ipak, sve to ne ometa svetski poznate modne kuće da nastave da kreiraju modni
ukus planete, ostvarujući vrtoglavi profit.
U kontekstu svetske reputacije, samo pet zemalja je uspelo da uspostavi
čvrste liderske pozicije na modnom tržištu, a to su Francuska, Italija, Velika
Britanija, Amerika i Japan. Svaka od pomenutih država posluje po odredjenom
principu i svoju modu prilagodjava odredjenom tržištu, odnosno ciljnoj grupi. U
tom smislu, interesnatno je navesti nekoliko odrednica, značajnih za svaku od
njih.
Karakteristika francuske mode je šik i sofisticirani glamur, koji je
upotpunjen dobro odabranim detaljima. Pariz je centar francuske mode, ali i
kolekvka stila i modne industrije na globalnom nivou. Elegancija je imperativ
francuske modne scene, a svoj doprinos izgradnji takvog imidža dale su dizajnerske
kuće Šanel, Dior, Ermes, Luj Viton, Iv Sen Loran i mnoge druge.
U korak sa francuskom modom ide i italijanska modna scena, koja je
prepoznatljiva po svojoj eleganciji, luksuzu i kvalitetnim materijalima. Glavni
modni centar je Milano, a prate ga Rim i Firenca. Modne kuće i dizajneri, poput
Armanija, Valentina, Dolče i Gabane, Versaćea, Gučija i Prade, samo su neki od
predstavnika ove, po mnogima najuticajnije modne imperije današnjice.
Britanska modna scena je stilski raznovrsna, ali i prepoznatljiva po svojoj
autentičnosti i izvesnoj boemiji. Karakterišu je nekonvencionalnost i
inovativnost, koje su zapravo fuzija vintage mode i modernih tendencija. Modna
baza je svakako London, grad trendova, tradicije i dekadencije, a Alaksandar
Mekvin, Stela Makartni, Vivijen Vestvud, modna kuća Barberi su samo neki od
britanskih modnih gurua.
Kreativni koncept američke mode, baziran je na urbanom šiku, ali i kežual
stilu, koji karakterišu čiste linije i jednostavni krojevi. Modni gigant za
ovaj deo sveta, svakako je Njujork, u kome se nalaze najpoznatije modne kuće,
ali za njim ne zaostaju ni Los Andjeles, San Francisko i Majami. Predvodnici
američke modne scene su: Dona Karan, Kelvin Klajn, Tom Ford, Mark Džejkobs i
drugi.
I na kraju, ništa manje značajna japanska moda, koja je specifična po
svojim nesimetričnim, često „komplikovanim“ i svakako zanimljivim krojevima.
Dominantne boje su najčešće tamne, ali suptilne, dok su materijali izuzetno
bogatih tekstura. Tokio je glavna odrednica japanske modne industrije, a medju
najpoznatijim dizajnerima, izdvajaju se Jodži Jamamoto, Kenzo, Isej Mijaki, kao
i još nekolicina njih.
Modna industrija egzistira na nekoliko nivoa. Prvi se odnosi na proizvodnju
sirovina, uglavnom vlakana i tekstila, uključujući kožu i krzno. Drugi nivo
podrazumeva izradu dizajnerskih komada, a sve se nastavlja preko različitih
oblika reklamiraranja, promocije, plasmana i prodaje. Navedeni nivoi
predstavljaju samo smernice, koje se zapravo sastoje od mnogo odvojenih, ali
međusobno zavisnih sektora. Svi oni su posvećeni cilju koji podrazumeva
zadovoljenje potreba kupaca, ali i ostvarenje profita za sve učesnike u
industriji.
Analitičari mode prave razliku između modne industrije, koja se odnosi na
dizajnersku odeću ili tzv. visoku modu i industriju odeće, koja je fokusirana
na "masovnu modu", odnosno odeću namenjenu širokoj potrošnji. U tome
svakako ima istine, jer osim po komadima garderobe koji se mogu okarkterisati
kao, svakodnevno (ne)nosivi, bitna razlika je i cena. Dizajnerska odeća je drastično
skuplja, namenjena je posebnim prilikama i kupcima koji cene posebnost, ektravaganciju,
a pre svega kvalitet. S druge strane, garderoba široke potrošnje je lako
dostupna, odgovara dnevnim aktivnostima, uklapa se u standarde, nosiva je, ali
i uglavnom kratkoročno-sezonska. Ipak, to ne znači da joj nedostaje kvalitet, a
još manje moderan dizajn. O tome možda najbolje svedoče modni brendovi poput
Zare, H&M-a, Top Shop-a ili Manga, čija roba namenjena masovnoj potrošnji,
uživa veliku popularnost na globalnom nivou. Ipak, za koju ćete se od navedenih
opcija odlučiti, zavisi od vaših potreba, ukusa, ličnog stila i naravno novca.
Važan uticaj na modnu industriju imaju i mediji. Modni magazini, emisije i
Internet blogovi su nesumnjivi kreatori i promoteri trendova i modnih
zapovesti. Kroz njihove komentare, kritike, predloge i savete, modna
industrija, dodatno dobija na značaju, dok se konzumenti mode informišu, ali i
edukuju. Primer samo jedne autentične modne Biblije, koja je modno osvešćivala
generacije, ali i modnu industriju dovela na pijedestal na kome se odavno
nalazi, svakako je kultni magazin „Vogue“. Danas smo svedoci brojnih
specijalizovanih publikacija, TV kanala i „okruglih stolova“, koji se ne bave
samo aktuelnim ili predstojećim trendovima, već i kulturološkim uticajem mode,
kao i značajnim profitom koji se ostvaruje u okviru ove privredne grane.
O tome da dobit, odnosno zarada u modnoj industriji nije zanemarljiva,
svedoči i činjenica da se ugledni magazin „Forbs“, vrlo ozbiljno bavi ovom temom. Svake godine,
u okviru svoje redovne liste najbogatijih i najuticajnijih pojedinaca ili
kompanija u svetu biznisa, neizostavni su i moguli iz sveta mode. Na aktuelnoj
listi za 2013. godinu, na visokom trećem mestu, nalazi se vlasnik „Zare“,
Amansio Ortega sa ostvarenom zaradom od 57 milijardi dolara. Sledeći modni
„Bog“ na Forbsovoj listi, je predsednik kompanije „Luj Viton“ Bernard Arnault,
koji je zauzeo deseto mesto sa prihodom od 29 milijardi dolara. Sveto trojstvo
medju najbolje plasiranim, završava se sa vlasnikom „H&M-a“, Stefanom
Personom, koji je zabeležio rezultat od 28 milijardi dolara. Posle njih
trojice, nijedno ime iz sveta mode se nije pojavilo do 56. mesta, na kome se
nalazi Fil Najt, predsednik kompanije „Nike“, čija zarada iznosi, nimalo
zanemarljivih 14.4 milijarde dolara. Ako izuzmemo brend „Luj Viton“, interesantno
je da su vlasnici i dizajneri visoke mode, čija su imena sinonim za prestiž i
neizostavno kvalitet, daleko slabije plasirani u odnosu na populističke
„mass-production“ brendove. Tako se na primer Mjuča Prada, vlasnica brenda
„Prada“, našla na 78. mestu sa prihodom od 12.4 milijarde, dok se legendarni i
svevremenski Armani, plasirao tek na 131. mesto, sa godišnjom zaradom od 8.5
milijardi dolara. Posebno je zanimljiv plasman modnog tandema Dolče i Gabana,
koji dele 736. mesto sa kompanijom „Beneton“, na koje su dospeli zbog
pojedinačno ostvarenog prihoda od „samo“ 2 milijarde dolara.
Kotiranje prikazano na Forbsovoj listi, jasno ukazuje na to da ukupna
zarada nema uvek direktne veze sa popularnošću nekog brenda. Ipak, to ne mora
da znači i neuspeh. Naprotiv. S obzirom da je reč o ekskluzivnoj ponudi, namenjenoj
bogatoj klijenteli, navedeni prihodi su ekvivalentni broju platežno moćnih
kupaca. U slučaju „mass-production“ brendova, situacija je sasvim drugačija, pa
je samim tim i ostvarena dobit daleko veća.
Popularnost modne industrije u svetu ne jenjava. Progresivni razvoj već
postojećih brendova ili pojava sasvim novih, konstantno su prisutni, uprkos
globalnoj ekonomskoj krizi i drugim turbulencijama. Moda je odavno prestala da
bude samo „ukras“ i zabava za kreativce i estete. Ona je industrija, bazirana
na ozbiljnom profitu i umetnost sa istančanim osećajem za biznis.
*Tekst je objavljen u magazinu MOGUL, 2014.godine
Copyrights: Bratislav Mihailović
MOGUL Magazin |
Нема коментара:
Постави коментар